Köp- & leveransvillkor

Våra priser och vårt sortiment

Alla priser i vår webbshop visas i svenska kronor och inklusive moms.

Priserna gäller tillsvidare och kan ändras utan förvarning. Om priset av någon anledning är felaktigt förbehåller vi oss rätten att ändra det i efterhand. Du som kund kommer självfallet att bli tillfrågad om du vill fullfölja köpet innan vi gör en sådan ändring.

Även sortimentet kan ändras utan föregående varning. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färg och utseende. Bilder som förekommer i vår webbshop ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara. Vi reserverar oss även mot eventuella fel i information och specifikationer vad gäller de varor som förekommer i vårt sortiment.

Vi reserverar oss också för slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.


Beställning i webbshoppen
Orderbekräftelse

När du gjort en beställning i webbshoppen skickas automatiskt en orderbekräftelse till dig via e-post, som en bekräftelse på att ordern har kommit fram till oss. Denna orderbekräftelse är en bekräftelse på att ett avtal om köp mellan dig och Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB har ingåtts. Genomförd beställning innebär också att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn- och person- eller organisationsnummer registreras i vårt affärssystem. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske och vi förbehåller oss också rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket om du har gjort flera beställningar. Vidare förbehåller vi oss rätten att neka eller annullera en order.

Åldersgräns

Åldersgräns vid distanshandelsköp är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift.

Personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används enbart av Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.

Betalsätt
Klarna

I webbshoppen erbjuder vi betalsätt såsom faktura och delbetalning via betaltjänsten Klarna. För mer detaljerad information om betalning via Klarna – se Kassan och Klarnas användarvillkor. Alla transaktioner, köp så väl som returer och återbetalningar för en order går igenom Klarna.

Andra betalsätt

Kortbetalning
Shop Pay
Google Pay
Apple Pay

Faktura för företagskunder

Kontakta oss via mail till info@traditionella.se för beställning mot faktura. Vi förbehåller oss rätten att neka detta betalsätt.

Priser

Samtliga priser från Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB är i svenska kronor och inklusive 25% moms.

Giltighetstid och fel i publicering

Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att varor kan utgå eller slutförsäljas.

Leveranser

Om beställd vara finns i lager skickar vi normalt din order från vårt lager inom 1–2 vardagar.

Tillfälligt slut på en vara/Beställningsvara

Om vi har tillfälligt slut på vårt lager eller om varan är en beställningsvara avgörs leveranstiden av tillgången hos våra leverantörer. Leveranstiden kan då bli längre. Vid längre leveranstid försöker vi alltid kontakta dig.

Det går då att avbeställa en del av ordern eller hela ordern. Alternativt kan du få resterande varor skickade vid ett senare tillfälle. Vid delleverans av en order med betalsätt Betala senare med Klarna eller Finansiera med Klarna aktiveras köpet först i samband med leverans av den sista delleveransen.

Outlösta och ej avlämnade försändelser

Om du inte hämtar ut de varor du beställt förbehåller sig Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB rätten att debitera kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen.

Frakt
Allmänt

Kostnaden för paket och pall varierar beroende på produkternas vikt och storlek. Om varor i en beställning är skrymmande eller överskrider en total vikt på 20 kg skickas det på pall till din hemadress eller till företagets adress.

Specialfrakt

Vi förbehåller oss rätten att debitera extra kostnader för leverans till öar samt att i samband med leveranser av virke, golv, lister, pallvaror eller annat som kan tänkas uppkomma vid leverans till arbetsplats eller privatpersoner.

För varor som kräver specialfrakt betalas ingen frakt i webbshoppens kassa. Vi kontaktar dig efter köpet för att diskutera den bästa fraktlösningen, fraktkostnaden faktureras när fraktsätt har bestämts.

Det är köparens ansvar att planera för lossningen och se till att denne finns på plats samt erforderliga fordon då detta är överenskommet.

Om du vill kan du själv boka leverans med valfritt transportbolag. Meddela oss i sådana fall.

Leveranssätt
Hämta i butiken på Långbro Gård i Mölnbo

Du kan välja att hämta varorna i vår butik i Mölnbo. Vid hämtning i butik meddelar vi när beställningen är sammanställd och redo att hämtas. Normalt kan du hämta ut din order dagen efter du gjort din beställning, förutsatt att alla varor finns i lager och butiken har öppet. En beställning som är sammanställd och meddelad måste hämtas inom sju (7) arbetsdagar. Se våra öppettider här.

Paket

Paket skickas med PostNord.
Vi förbehåller oss även rätten att välja lämpligt leveranssätt. Vid till exempel mindre beställningar av små varor, som ryms i ett vadderat kuvert och som går ned i Postens gula brevlådor, förbehåller vi oss rätten att skicka beställningen brevledes direkt hem till kundens brevlåda.

Specialfrakt

Vi förbehåller oss rätten att debitera extra kostnader för leverans till öar samt att i samband med leveranser av virke, golv, lister, pallvaror eller annat som kan tänkas uppkomma vid leverans till arbetsplats eller privatpersoner.

För varor som kräver specialfrakt betalas ingen frakt i webbshoppens kassa. Vi kontaktar dig efter köpet för att diskutera den bästa fraktlösningen, fraktkostnaden faktureras när fraktsätt har bestämts.

Det är köparens ansvar att planera för lossningen och se till att denne finns på plats samt erforderliga fordon då detta är överenskommet.

Om du vill kan du själv boka leverans med valfritt transportbolag. Meddela oss i sådana fall.

Transportskada

Vid transportskada, reklamera försändelsen utan dröjsmål till utlämnaren (PostNord eller transportbolaget). Utifrån synliga skador är att betrakta som transportskador.

Ångerrätt och öppet köp (14 dagar)
Webbshop

I enlighet med lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger har du alltid 14 dagar ångerrätt på varor köpta via e-handel från den dag varorna mottogs. När vi fått tillbaka varan och förpackningen och konstaterat att dessa är i nyskick, kommer återbetalning ske inom 14 dagar genom det betalsätt du valde vid köpet. Vi betalar tillbaka det belopp du har betalat för varan samt avgifter. Om du har beställt fler varor än de du returnerar betalar vi dock inte tillbaka avgifterna.
Returnerade varor ska vara i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning. Faktura/följesedel skall alltid bifogas vid ångerköp.

Du som kund står för kostnaden av returfrakten. Paketera varan väl eftersom du som kund också står för risken. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

Fysisk butik

På varor köpta i vår fysiska butik har du rätt till 14 dagars öppet köp. För att detta skall gälla måste förpackningen till produkten du köpt vara obruten och varan måste lämnas tillbaka i butiken mot uppvisande av kvittot. Är förpackningen till varan oöppnad kan du alltså inom 14 dagar returnera varan och få pengarna tillbaka. Är förpackningen bruten gäller inte öppet köp. 

Bruten kulör, virke och bruk återtages ej.

Returadress för ångerköp:
Traditionella byggvaror - retur
Långbro 3
153 96 Mölnbo

Org.nr: 559459-7436

Skicka alltid med följesedeln och returnera väl förpackat.

Vid frågor kan du kontakta oss via kontaktformuläretmail till info@traditionella.se eller telefon på 073 063 0091. Lämna ett röstmeddelande eller skicka ett sms om vi inte svarar.

Byte

Om du vill byta en vara finns följande alternativ:

Retur och ny beställning

Returnera varan enligt avsnittet "Ångerrätt och öppet köp (14 dagar)" och lägg en ny order på önskad produkt i vår webbshop.
Vill du byta en av flera beställda varor ber vi dig att kontakta oss på info@traditionella.se innan du returnerar så att vi kan hitta en lösning för retur-/fraktavgiften.

Byte i vår fysiska butik

Om du önskar byta din vara är du välkommen in i vår fysiska butik. Ta med dig din produkt och ditt orderkvitto eller kvitto, så hjälper butiken dig med ett byte. Om du har betalat din order med kort eller via direktbetalning, görs bytet utan att din betalning påverkas. I det fall du valt betalning med Klarna faktura eller delbetalning behöver butiken dock göra en retur så att fakturan justeras/makuleras. Du får sedan köpa ut din bytesvara i butiken.

Reklamation

Kontakta oss innan du returnerar en vara på info@traditionella.se och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, följesedel-/ordernummer, vad som är fel och din kompletta adress. Vi återkommer därefter till dig med vidare instruktioner. Om du ombedes skicka in varan till oss återkommer vi med en fraktsedel som ska användas för reklamationsärendet. Vi kan inte garantera mottagande av produkter som returneras till oss utan vår vetskap i förväg och kan således inte ta ansvar för dessa. Skicka alltid med följesedeln och returnera väl förpackat i emballage utöver originalförpackning. Reklamationer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

En vid leverans trasig eller felexpedierad vara bör returneras inom 14 dagar. Du som konsument har enligt Konsumentköplagen rätt att reklamera en vara inom 3 år från köpet, reklamationen skall ske inom ”skälig tid” från det att felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köpet räknas alltid som skälig tid. Önskas pengar åter för varan räknas detta som ångerköp, se information under rubriken ”Ångerrätt och öppet köp (14 dagar)”.

Integritetspolicy

Se separat sida för att ta del av Traditionella byggvarors integritetspolicy.

Ändringar i Köpvillkor

Om vi ändrar våra köpvillkor kommer vi att publicera ändringarna här, med datum för ändringen. Vi rekommenderar att du regelbundet läser igenom våra köpvillkor.

Force Majeure

Både Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB och kund ska vara befriade från fullgörande av köpet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB eller kund inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar köpets slutförande: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som Vikman & Nordin Traditionella byggvaror AB eller kund ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar Vikman & Nordin Traditionella byggvaror ABs eller kunds fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.


Villkorsdatum: 2024-05-26