Retur, reklamation & byte

Ångerrätt och öppet köp (14 dagar)
Webbshop

I enlighet med lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger har du alltid 14 dagar ångerrätt på varor köpta via e-handel från den dag varorna mottogs. När vi fått tillbaka varan och förpackningen och konstaterat att dessa är i nyskick, kommer återbetalning ske inom 14 dagar genom det betalsätt du valde vid köpet. Vi betalar tillbaka det belopp du har betalat för varan samt avgifter. Om du har beställt fler varor än de du returnerar betalar vi dock inte tillbaka avgifterna.
Returnerade varor ska vara i väsentligt oförändrat skick och i o riginalförpackning. Faktura/följesedel skall alltid bifogas vid ångerköp.

Du som kund står för kostnaden av returfrakten. Paketera varan väl eftersom du som kund också står för risken. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

Fysisk butik

På varor köpta i vår fysiska butik har du rätt till 14 dagars öppet köp. För att detta skall gälla måste förpackningen till produkten du köpt vara obruten och varan måste lämnas tillbaka i butiken mot uppvisande av kvittot. Är förpackningen till varan oöppnad kan du alltså inom 14 dagar returnera varan och få pengarna tillbaka. Är förpackningen bruten gäller inte öppet köp. 

Bruten kulör, virke och bruk återtages ej.

Returadress för ångerköp:
Traditionella byggvaror - retur
Långbro 3
153 96 Mölnbo

Org.nr: 559459-7436

Skicka alltid med följesedeln och returnera väl förpackat.

Vid frågor kan du kontakta oss via kontaktformuläretmail till info@traditionella.se eller telefon på 073 063 0091. Lämna ett röstmeddelande eller skicka ett sms om vi inte svarar.

Byte

Om du vill byta en vara finns följande alternativ:

Retur och ny beställning

Returnera varan enligt avsnittet "Ångerrätt och öppet köp (14 dagar)" och lägg en ny order på önskad produkt i vår webbshop.
Vill du byta en av flera beställda varor ber vi dig att kontakta oss på info@traditionella.se innan du returnerar så att vi kan hitta en lösning för retur-/fraktavgiften.

Byte i vår fysiska butik

Om du önskar byta din vara är du välkommen in i vår fysiska butik. Ta med dig din produkt och ditt orderkvitto eller kvitto, så hjälper butiken dig med ett byte. Om du har betalat din order med kort eller via direktbetalning, görs bytet utan att din betalning påverkas. I det fall du valt betalning med Klarna faktura eller delbetalning behöver butiken dock göra en retur så att fakturan justeras/makuleras. Du får sedan köpa ut din bytesvara i butiken.

Reklamation

Kontakta oss innan du returnerar en vara på info@traditionella.se och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, följesedel-/ordernummer, vad som är fel och din kompletta adress. Vi återkommer därefter till dig med vidare instruktioner. Om du ombedes skicka in varan till oss återkommer vi med en fraktsedel som ska användas för reklamationsärendet. Vi kan inte garantera mottagande av produkter som returneras till oss utan vår vetskap i förväg och kan således inte ta ansvar för dessa. Skicka alltid med följesedeln och returnera väl förpackat i emballage utöver originalförpackning. Reklamationer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

En vid leverans trasig eller felexpedierad vara bör returneras inom 14 dagar. Du som konsument har enligt Konsumentköplagen rätt att reklamera en vara inom 3 år från köpet, reklamationen skall ske inom ”skälig tid” från det att felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köpet räknas alltid som skälig tid. Önskas pengar åter för varan räknas detta som ångerköp, se information under rubriken ”Ångerrätt och öppet köp (14 dagar)”.